*

Hupiherra Satunnaisia tekstejä huumorivaroituksella

Kaksi kuukautta mopoilua

Tänään on kulunut kaksi kuukautta siitä, kun sähkömoposta tuli ainoa kulkuväline talouteemme. Kilometrejä on karttunut mittariin 276, ja aina on päässyt reissuun ja takaisin kun on tarvinnut. Ensimmäiset kymmenet kilometrit menivät harjoitellessa kahvatuntumaa, erityisesti se että jarrut hallitaan käsikahvoilla vaati totuttelua. Alussa muutaman kerran risteykseen tullessa oikea jalka jymähti ensin lattiaan ja kahvat ehtivät mukaan vasta jonkun sekunnin murto-osan myöhemmin. Vaaratilanteita ei kuitenkaan ollut.

Toinen tottumista vaativa asia oli "kaasukahvan" käyttö. Vaikka lähtöä on pehmennetty niin, että liikkeelle voi lähteä aivan nätisti, niin aluksi tuli helposti väännettyä kahvasta vähän turhan reilusti. Tulipahan siinä selväksi, että sorapinnalla tuollainenkin vempele suttaa, vaikka painoa on 330 kiloa ja oma painoni lisäksi. Sen verran kahden kilowatin moottori 12 tuuman renkaille kyytiä pystyy antamaan.

Teknisesti laite ei kokoonpanon laadultaan aivan vastannut odotuksia. Jotkut ruuvit ja pultit olivat niin löysällä, että tuli mieleen että onko kokoamiseen käytetty lapsityövoimaa. Varsinkin verhoilusta löytyi puoliksi irtonaisia ruuveja, mutta myös etupään jarrulevyn kiinnityspultit alkoivat löystyä heti käyttöönoton jälkeen aiheuttaen sen että levy alkoi ikävästi kolista. Kuusiokolokannalla oleva pultti on käsittämätön ratkaisu tuollaisessa paikassa. Pulttien vaihto tavallisiin kuusikulmaisiin lienee edessä, koska ne on mahdollista kiristää kunnolla. 

Ajokissa on vain yksi paikka jossa on öljyä, ja se on perä. Aluksi joka reissun jälkeen tuli muutama tippa tallin lattialle, mutta kun huoltamon remonttimies tutki asian hän arveli vuodon johtuvan öljytilan ylitäytöstä. Nyt öljyn tulo onkin jo loppunut. Toivottavasti se ei johdu siitä että kaikki öljyt ovat jo tulleet pihalle. Sen sijaan varustukseen kuuluva pissapoika tuntuu hieman turhalta ylellisyydeltä.

Radiota laitteessa ei ole, vaikka ohjausnapeissa valot palavat, myös kaiutinkotelot ovat tyhjät. Aina ei kannata uskoa siihen mitä mainokset ja mukana tuleva käsikirja kertovat. Tästä asiasta väännetään myyjän kanssa vielä kovaa.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (9 kommenttia)

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Minkämaalainen peli on kyseessä?

Kiinassa on jo vuosikymmenet myyty hyvin halpoja sähköskoottereita aivan tavaratalomyynnissä.

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

Varmaan kiinalainen, tosin renkaat ovat ainut paikka josta olen löytänyt tekstin Made in China. Valmistajan nimi tyyppikilvessä kyllä viittaa myös siihen suuntaan. Näyttää noita olevan myynnissä jo täälläkin erilaisina versioina, joskaan halvoiksi niitä ei voi täällä sanoa. Varmaan hyvää katetta tekevät näillä nyt kun kilpailu ei ole vielä kovaa. Parin vuoden kuluttua saa varmaan jo paremmin viimeisteltyä laatua ja halvemmalla.

Ehkä myyjien tavatkin sivistyvät ;)

Käyttäjän jussiosmola kuva
Matti Jussi Korhonen

Ovatko kiinalaiset jontensakin edellä noissa sähkömopoasioissa?
Tuota mietin vuonna 2014 Myanmarin Baganissa, kun sinne oli tullut sellaisia kanttikertaakulma-mallisia sähkömopoja, joilla turistit ajelivat ympäriinsä.

Sattuneesta syystä olin siellä myös vuonna 2013 ja silloin noita härveleitä ei vielä ollut. Kiinalaisia sanoivat pelien olevan ja malli tosiaan - sanoisinko "kiinalainen" sanan vanhassa merkityksessä eli aika, noh, yksinkertaisia käyttöpelejä. Estetiikkaa niukasti.

Juha, voitko valaista, mistä tuo johtuu, että sähkömopoja on Kiinasssa myyty jo "vuosikymmenet", kuten totesit. Kiinnostaisi. Minusta ne jotenkin vertautuvat sähköpolkupyöriin, kevyitä, yksinkertaisia, mutta kuitenkin sähköistettyjä. Ja sähköpyöräthän rantautuivat tänne Suomeen vasta aika äskettäin.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Ainakin tämän vuosituhannen alusta lähtien Shanghain Carrefour hypermarketissa oli fillariosastolla pilvin pimein sähköskoottereita ja halvimmat niistä maksoivat reilut 2000 juania eli ehkä noin 250 euroa kappale. Ajattelin jo silloin, että jos niille saisi hyväksynnän Suomessa, niin voisi perustaa lukratiivisen bisneksen.

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

Uskon, että tällaiset ajoneuvot tulevat yleistymään lähivuosina taajamissa, koska latausväli on ainakin kesäolosuhteissa jo useita kymmeniä kilometrejä. Voihan sen tietysti ladata vaikka joka reissun jälkeen, meillä latausaika on runsas tunti jokaista ajettua kymmentä kilometriä kohti.

Talvella jos joutuu käyttämään lämmityslaitetta ja puhallinta tuulilasin sulana pitämiseksi, tuskin kymmentä kilometriä enempää uskaltaa ajella jos niinkään pitkälle pääsee. Siinä on kyllä akun varausmittari, mutta sattuneesta syystä sen luotettavuutta ei ole tullut aivan viimeisen päälle testattua.

Käyttäjän jussiosmola kuva
Matti Jussi Korhonen

Onnittelut vaan hyvästä, hiljaisesta kulkupelistä lähimatkoille.

Ihmettelen, miksi sähkömopot ja -pyörät rantautuivat Suomeen vasta nyt äskettäin - kun niitä Kiinassa on ollut jo reilun aikaa.

Käyttäjän HannuValjakka kuva
Hannu Valjakka

Kuis on Tuure..onks tässä nyt kyse sähkömoposta,vaiko mopoautosta..meinaan,kun puhut tuulilasin pyyhkijöistä ja lämmityslaitteesta..nää kaks on kumminkin hieman eri juttu,vaikka kummassakin on sähkömoottori.
Itselläni on tällainen skootteri eli invamopo ollut muutaman vuoden,kun kävelemään ei pitkiä matkoja pysty.Hemmetin kätevä peli,muuten kaikki asiareissut..kauppa ynnä muut olis ulkopuolisen avun varassa.Tieliikennelain mukaan tuolla liikkuessa on jalankulkija,ei tarvita mitään lisenssejä..jalkakäytävilla ja jalankulkijankaistoilla autotiellä ei saa ajaa,tiukasti ottaen ei pyöräkaistallakkaan. 9 kilsaa tunnissa ja 30 kilsaaa yhdellä latauksella..ja kiva silla on lähteä huviajelullekkin,kun sisällä ei jaksa istua.

Käyttäjän HannuValjakka kuva
Hannu Valjakka

Paitsi,että nii..onkos mopoautoissa sähkömoottori..noin niinku tarkemmin ajatellen.. ?

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

Mopoautot ovat tietääkseni diesel- tai bensamoottorilla varustettuja ja vaativat vähintään oman luokkansa ajokortin. Tämä versio jolla minä ajelen on kahdelle rekisteröity kolmipyöräinen katettu mopo jolla saa ajaa ilman ajokorttia. Maksiminopeus on sama kuin laillisilla kaksipyöräisillä bensamopoillakin, eli 45 km/h. Kevyen liikenteen väylillä sillä ei saa ajaa.

Tämän blogin suosituimmat

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset