Hupiherra Satunnaisia tekstejä huumorivaroituksella

Maailman tunnetuin populisti

Juhlapyhiä viettäessä mieleen nousi kysymys siitä että kuka on tai on ollut maailman tunnetuin populisti. Eipä sitä tarvinnut pitkään miettiä, kun Hupiherran mieleen tuli Jeesus, eli Ristin Kiesus, niinkuin olen nähnyt jossain vanhoissa painotuotteissa häntä nimitettävän.

Meille on luotu mielikuva Jeesuksesta, joka partaisena kulki keppi kädessä kansan keskuudessa jutellen mukavia ja keräten itselleen seuraajia ja muita hengenheimolaisia. Aivan normaalia peruskauraa populistille. Samaa oppia käytetään edelleen ja hyvällä menestyksellä, tosin kepin tilalle on tullut keppihevonen, eli joku asia jolla oman olemassaolon tarvetta puolustetaan.

Veden muuttaminen viiniksi on yksi populistinen teko, jolla Jeesuksen kykyjä on markkinoitu. Taisi kuitenkin olla niin, että häiden järjestäjän kanssa oli sovittu että viinin loputtua tuodaan paikalle toinen viiniastia jossa sanotaan olevan vettä. Tietenkin Jeesus kiirehti sovitusti paikalle ennen muita lausumaan loitsunsa ja sitten sanomaan että siinä teille viiniä.

On selvää, että edellisistä viineistä sopivasti hiprakassa ollut hääväki innostui ylistämään hyväntekijää, juhlat jatkuivat ja maine kasvoi. Populismin peruskaava toteutui. Ensin luotiin ongelma jota ei oikeasti ollut olemassa ja sitten se muka ratkaistiin kätevästi sovitulla tavalla tehden yhdestä henkilöstä sankari. Näin taivaalle syttyi populismin kiintotähti jota lukemattomat ihmiset ovat aikojen kuluessa vaihtelevalla menestyksellä seuranneet.

 


 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Rakastan mysteereitä. Jeesus on yksi. Ymmärtääkseni Jeesus on "julistettu" yhdeksi maailman suurimmista populisteista, mutta jakaa silti paikkansa samalla myös Paavalin rinnalla. Tosin Jeesus ja Paavali tulee ymmärtää tavallisina oman aikamsa juutalaisina miehinä. Esimerkiksi oli tavallista, että juutalainen opettaja keräsi ympärilleen oppilaita ja opetti heitä. Suurin osa Jeesuksen opetuksista on samoja kuin mitä muutkin juutalaiset opettajat opettivat. Tosin täysin tavallinen mies Jeesus ei kuitenkaan ollut. Jeesuksen kuten lienee Johannes Kastajankin esikuvana ovat toimineet heprealaisen Raamatun vanhat profeetat ja varsinkin Eliaan profeetta koulut. Vanhantestamenti profeetat olivat yhteiskunnallisia kriitikoita joiden kärkäs ja suorasanainen uskonnollospolittinen kritiikki kohdistui korkeassa asemassa olevien tapaan johtaa ja hallita. Tälläinen profeetallinen toiminta synnytti Jeesuksen ympärille uuden henkilökulttia kannattavan liikkeen, jota Jeesus itse koittaa hyssytellä ja vähätellä ns. messiassalaisuuden kautta. Lopulta mopo vain karkasi käsistä, Jeesus tuomittiin kuolemaan tämän loukattua johtavan papiston auktoriteettia, pyhyttä ja kunniaa. Jeesuksesta tuli omiensa puolesta uhrautunut marrtyyri ja sankari, suosio kasvoi ja sai vain lisää tulta alleen. Eikä ollut hiipuakseen vaikka Saul -niminen miekkonen alkoi hajottamaan tätä liikettä pidättämällä ja teloittamalla Jeesuksen kannattajia. Mutta veden muuttaminen viiniksi, sitä enne saa koskaan tietää. Suurin osa ei pidä kertomusta aitona ja tärkeämpää lieneekin sen allegorinen merkitys kuin historiallinen totuusarvo. Silti tarina tiistaipäivän hääjuhlista on täynnä suuria aukkoja ja jättää auki isoja kysymyksiä. Kuten mikä on näiden hääjuhlien ja Kaanalaisen Natanaelin yhteys? Ja missä kaanan sijaitsi? Ja miksi Jeesus vastasi juhlien juomista? Voimme vain veikata ja arvailla... sillä historiallosesti mitääm varmaa tietoa ei ole.

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

On selvää, että tuskin mitään täysin varmaa tietoa ei noin kaukaisista tapahtumista ole olemassa. Kevennetty näkökulmani olikin osoittaa, että kuinka samanlaisella metodilla populistit vielä kahden tuhannen vuoden jälkeenkin toimivat.

Ihmisten ihon alle menevää henkistä neroutta oli tuohonkin aikaan runsaasti, ehkä enemmän kuin nykyään kun ihmiset ovat enemmän opetettuja kuin oppineita.

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Juutalaisuudessa on vahvoja filosofisia piirteitä (esim viisaus kirjallisuus). Tämän huomasi myös Filon, joka yritti osoittaa kreikkalaisille oppineille, että myös juuralaisuudesta on filosofiaksi. Kulttuurin ja ajatusten lainaamista on kuitenkin ollut aina suuntaa jos toiseen. Tämä näkyy Paavalin kirjeissä, joita voimme hyvin verrata vaikkapa Aristoteleen Politiikkaan. Vaikutteita ei voi olla huomaamatta. Miutenkin Jeesuksen opetuksissa on hyvin vähän omaa, suurin osa näistä opetuksista ovat täysin samoja kuin mitä muutkin rabbiiniset fariseukset käyttivät. Ennen tätä samanlaisuutta karsastettiin ja sitä pidettiin "kopiointina", nykyään se on vain "todistus" siitä miten syvällä Jeesus oli toisen temppelin ajan juutalaisuudessa. Suurin muutos viimeisinä parina vuosikymmeninä onkin juuri ollut tämä Jeesuksen, apostolien ja Paavalin näkeminen oman aikansa juutalaisina eikä enää erikseen kristittyinä kuten ennen oli tapana ajatella. Näistä on ollut kyllä hauskaa lukea.surullista taas on se miten jotkut vetoavat vanhemoiin tutkimuksiin ja vanhemtuneisiin käsitteisiin silloin, kun se tukee ja vahvistaa omia ajatuksia.

Käyttäjän rkoski kuva
Raimo Koski

Minua vaivasi aikoinaan myöhemmän profeetan, Leonard Cohenin riimi:

"And Jesus was a sailor
when he walked upon the water
and he spent a long time watching
from his lonely wooden tower
and when he knew for certain
only drowning men could see him
he said All men will be sailors then
until the sea shall free them
but he himself was broken
long before the sky would open
forsaken, almost human
he sank beneath your wisdom like a stone"

Olen tulkinnut tuon siten, että Jeesuksella oli jonkinlaiset kelluvat vermeet jalkojensa alla eikä hän kävellyt Vetten päällä.

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

Kylä tuossakin jotakin vilppiä on täytynyt olla. Kuikka-Koposellakin oli aikanaan vähän samanlaisia harrastuksia, mutta säästyi ristiltä.

http://www.jappila.fi/kuikka-koponen-paransi-ihmis...
http://kuusenjuurella1.blogspot.com/2015/04/silman...
https://www.punkinfinland.net/forum/viewtopic.php?...

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Minä olen tulkinnut, että siinä (Mark. 6:48,49) on kirjoitus virhe. Tahallinen vai tahaton, sitä en tiedä. Mutta ainakin myöhempi traditio tulkitsee että Jeesus on rannalla (Joh. 6:21). Jokatapauksella muuttamalla yhtä koineen kreikan kirjainta saadaan Jeesus kävelemään "over the sea" sijaan "by the sea" eli 'meren vieressä'. Tämä on mielestäni mielenkiintoista. Toinen seikka on ajan kuluminen, perinteisen vettenpäällä kävely tradition mukaan oppilaat olisivat soutaneet noin 8 tuntia paikallaan, mikä ei käy järkeen ("Illan tullessa vene oli keskellä järveä... Neljännen yövartion vaiheilla hän tuli..."). Siinä ajassa ehtisi soutamaan Betsaidasta lähelle Kapernaumia - niin ja kävellä. Toisaalta lopullisen totuuden olemme kadottaneet iäksi, mutta näillä ajatuksilla on silti hauska leikitellä. Samalla kertomus menettää kuitenkin sen hohdon ja poikkeuksellisuuden jonka se saa Jeesuksen luonnonvoimat ylittävistä kyvyistä vaikka meidän tulee muistaa, ettei antiikin ihmiset ymmärtäneet yliluonnollista samalla modernilla tavalla kuin me. Kaikkein ihmeellisintä kuitenkin on se, miten teoriaani on suhtauduttu. Pääasiassa kristittyjen puolelta ovat olleet välinpitämättömiä ja piittaamatta koko ajatuksesta, mutta samalla jostain ihmeen syystä joillain aiteisteilla on ollut tarve puollustaa kertomuksen yliluonnollosuutta. En voi kuin pyöritellä hämmästyksestä silmiä.

Tämän blogin suosituimmat